تاریخ : پنجشنبه 12 مهر 1397     |     کد : 274

سازمان های سرمایه گذاری شهرداری های کلانشهرها در اصفهان گرد هم آمدند

هم اندیشی کلانشهرها برای هدایت سرمایه ها

سیزدهمین نشســـت کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری‌های کلانشهرهای ایران روز گذشته با حضور مدیران سازمان‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کلانشهرها در هتل سفیر اصفهان برگزار شد.

در این نشست، موضوعاتی ازجمله فرآیند مشارکت و سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها،‌ لایحه درآمدهای پایدار،‌ارائه مدل تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی و ... طرح شد  و اعضای حاضر در نشست به تبادل نظر  پرداختند. آنچه در ادامه می‌آید دیدگاه‌های مطرح شده در این نشست است.  این برنامه امروز  با محوریت بررسی شیوه‌های نوین تامین مالی برای شهرداری‌ها و صدور بیانیه پایان می‌یابد.
 
       شهرداری ها در مضیقه مالی هستند
فتح‌الله معین، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان: امروزه قوانین و اختیارات شهرداری بسیار محدود شده است. این امر مسئولان مدیریت شهری را برای تامین منابع مالی مورد  نیاز اداره شهر به تفکر  واداشته است. الان شهرداری‌ها از نظر مالی در مضیقه هستند. این موضوع منجر شده تا شهرداری‌ها بخشی از اختیارات خود را از دست بدهند، همچنین برخی دستورالعمل‌های موجود برای شهرداری دست و پا گیر است. در قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده در مصوبات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد و هزینه حاصل از این مالیات به خزانه کشور وارد شده و خروج از آن منوط به بودجه سالانه و تخصیص دولت است. بودجه اختصاصی دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها متناسب با اعتبارات عمرانی دولت است و هر چه این اعتبارات کم یا زیاد شود، این اعتبار نیز نوسان پیدا می‌کند. کار شهرداری‌ها و ارائه خدمات این سازمان به مردم تعطیلی ندارد. باید به دنبال راهکارهای برون رفت از وضعیت مضیقه مالی شهرداری‌ها باشیم و انجام این امر مهم برگردن مدیریت شهری شامل مجموعه شهرداری و شورای شهر است. مسئولان و مردم توقع رفع نیازها را از شهرداری دارند و شهرداری نمی تواند با اعتبارات فعلی پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد؛ بنابراین باید سرمایه‌گذاری های بخش خصوصی را در قالب مشارکت به سمت شهرداری و عمران شهر سوق دهیم.
 
 
       بروکراسی‌ اداری معادلات را به هم ریخته است
کمال مرادی، مدیــــر دبیرخانه مجمع شهـــــرداران کلانشهرهای ایران: باید نگاه به سرمایه‌گذار از حالت پیمانکاری تغییر پیدا کند و اصلاح شود. سهم مردم و بخش‌خصوصی در پروژه‌ها باید افزایش پیدا کند. برای مدیریت و شکوفایی شهرها بهترین راهکار فعال‌سازی حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران است. تا مردم در انجام فعالیت‌ها مشارکت نداشته باشند، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. کشورهای پیشرفته نیز با حضور مردم توانستند موفقیت های زیادی را کسب کنند. نبود شفافیت و نداشتن اعتماد سرمایه‌گذار چالش مهم حال حاضر است. امیدواریم به سمتی پیش رویم که ورود بخش‌خصوصی را به انجام پروژه‌های مشارکتی تسهیل کنیم، اکنون ما مردم و نخبگان شهری را اذیت می‌کنیم، بروکراسی‌های سخت اداری معادلات را به هم ریخته است که باید برای رفع آنها چاره اندیشی شود. نبود قانون مشخص در بخش سرمایه‌گذاری خلأ  مهمی است که اگر  در کمیسیون سرمایه‌گذاری کلانشهرها به قانونی شفاف برای سرمایه‌گذاری دست بیابیم، می‌توانیم از آن در قالب نقشه راه استفاده کنیم.
 
 
      شیوه نامه باید فصل مشترک باشد
حسین آبتن، مسئول کمیته سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ کلانشهرها: ابلاغ اساس‌نامه سازمان شهرداری‌ها به مشکلات مدیران سرمایه‌گذاری اضافه می‌کند.بعد از ایجاد سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی قاعدتا شیوه‌نامه نباید کنار گذاشته شود، بلکه باید فصل مشترکی باشد  برای جلوگیری از پراکنده کاری. وزارت کشور از طریق سازمان شهرداری‌ها اساس‌نامه‌ای را با عنوان اساس‌نامه سازمان‌ها  ابلاغ کرده است.البته ابلاغ این اساس‌نامه نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه برای مدیران سرمایه‌گذاری نیز مشکل ایجاد می‌کند.  سازمان سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های مردمی استقلال لازم را ندارد و زیر نظر معاونت‌های مالی اقتصادی شهرداری‌ها قرار دارد، بنابراین باید این موضوع از طریق شورای برنامه‌ریزی استان‌ها دنبال شود.
 
     در عمل از سرمایه گذاری استقبال نشده است
رضا جمالی، مدیر سرمایه گذاری شهرداری تبریز: در ساختار شهرداری موضوع سرمایه گذاری و مشاركت مردمی فرع است، آنچه مهم است حتی در شرایط فعلی اقتصادی،‌متاسفانه در عمل، استقبال خاصی در مجموعه شهرداری از موضوع سرمایه گذاری دیده نمی شود. در واقع ما شاهد یک تناقض هستیم. از یک طرف بر اهمیت توجه به سرمایه گذاری تاكید می كنیم، اما در عمل مدیران منطقه‌ها و شركت های زیرمجموعه شهرداری به این مهم اهمیت نمی دهند.  برای مثال، حتی زمین‌هایی را كه می‌شود روی آنها سرمایه‌گذاری كرد، در اختیار سازمان سرمایه‌گذاری قرار نمی دهند. این كمیسیون می تواند برنامه  ای تعریف كند تا اهمیت سرمایه گذاری در عمل محقق شود.
 


 
     در کنار فرصت‌ها مشوق‌ها نیز در نظر گرفته شود
علی نیازی، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری های شهرداری تهران: عمرکوتاه مدیریت شهری یک آسیب جدی برای سرمایه گذاری است.  شناخت پتانسیل‌های شهرها در جلب مشارکت‌های مردمی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی بسیار تاثیرگذار است. باید به روش‌های سرمایه‌گذاری تنوع بخشید که در این راستا، باید دارایی‌های شهرداری‌ها را شناسایی کرد.  در تعریف فرصت‌ها باید مشوق‌ها را نیز در نظر گرفت. برای اینکه سرمایه‌گذار در شرایط فعلی حاضر به سرمایه‌گذاری شود، نیازمند مشوق است.چنانچه سرمایه‌گذار ریسک سرمایه‌گذاری را پذیرفت، قاعدتا باید سود بیشتری را دریافت کند. باید توجه کرد سرمایه گذاری با روش‌های جدید زود بازده نیست و فرآیند مذاکرات آن نیز زمان‌بر است.
 
 
       به فقر قوانین حقوقی و قراردادی توجه شود
شهرام رئیسی، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان: جوان بودن سازمان سرمایه‌گذاری چالش هایی در پیش رو دارد که امیدواریم این نشست بخشی از چالش‌ها را مرتفع سازد. رویکرد سازمان سرمایه‌گذاری باید در ارتباط مستقیم با بخش خصوصی باشد و همین موضوع حساسیت‌ها را دو چندان کرده است. امروزه شرایط درآمدی شهرداری‌ها تفاوت زیادی با گذشته پیدا کرده است. تنوع بخشی و درآمد پایدار شهرداری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از راهکارها استفاده از پتانسیل‌های بالقوه بخش خصوصی است. بر اساس آخرین اطلاعات، در ۱۰ سال گذشته ۱۶۱ قرارداد مشارکت ساختمانی و تنها ۱۹ قرارداد مشارکتی غیرساختمانی در شهر اصفهان منعقد شده است، از این رو، باید این نسبت ۱۰برابری جابه جا شود و به سمت مشارکت‌های غیرساختمانی پیشروی کنیم. مشارکت غیرساختمانی نیازمند تهیه و تدوین آیین نامه‌ها و نظام نامه‌هاست که انتظار می‌رود در این نشست به این مسائل ورود پیدا کنیم. بر اساس آخرین اطلاعات، طی شش ماه نخست سال جاری ۱۱ قرارداد مشارکتی در شهرداری اصفهان امضا شده است.  برنامه‌ریزی ما برای سال آینده مبتنی بر عملیات راهبردی این است که آورده شرکای سرمایه گذاری و شهرداری را از 3 درصد فعلی به ۱۰درصد افزایش دهیم. درباره چالش‌های سرمایه گذاری، یکی از این چالش‌ها نبود لایحه مشارکت عمومی- خصوصی است؛ این لایحه نیاز تمام کلانشهرهاست، بنابراین باید به صورت جدی دنبال شود، اما متاسفانه هنوز در دولت این لایحه تصویب نشده است. باید جایگاه واحدی برای مدیریت های سرمایه‌گذاری ایجاد شود. فقر قوانین حقوقی و قراردادی در ساختارهای مبتنی بر مشارکت باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که تناقض در ساختارهای مربوط به شیوه‌نامه‌های ابلاغی کشور سردرگمی زیادی به وجود آورده است. عدم کفایت آیین‌نامه‌های مالی شهرداری‌ها در دستورالعمل‌های ابلاغی کشور در حوزه قراردادهای مشارکتی مشکل دیگری است که باید در این جلسه مورد توجه قرار گیرد و در بیانیه پایانی نیز مطرح شود.
 
 
     مجوز واحدی برای سرمایه گذاری صادر شود
مهدی مزروعی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان: باید در تدوین شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها توجه کافی صورت گیرد. اصل انعقاد قراردادهای مشارکتی به نوعی به معنای ایجاد اختلاف نیز هست و این اختلافات به مرور زمان، زنجیرهایی بر پای سازمان سرمایه گذاری می‌بندد و به همین دلیل طرح‌هایی که باید دوساله انجام شود، پس از هشت سال همچنان بی سرانجام باقی مانده است و سود آوری آن زیرسوال می رود. همچنین برای جذب سرمایه‌گذار برای انجام فعالیت‌های عمرانی موانع قانونی وجود دارد که باید از هیئت دولت مجوزهایی را در این راستا دریافت کنیم. باید مجوز واحدی برای سرمایه گذاری صادر شود تا بتوانیم با استفاده از آن در بخش مکانیزم‌های داوری استفاده کنیم. اگر این امکان محقق نشد، پیشنهاد می‌شود همزمان با انعقاد قرارداد هیئت مقیمی وجود داشته باشدتا مشکلات احتمالی را در قالب مذاکرات مستقیم حل کند.
 
 
 
 
     ساختار فعلی باید به هم ریخته شود
بهروز آقا محمدی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری كرج: بحث سرمایه گذاری در سطوح بالای مدیریتی حل شده است. كار باید در سطح كارشناسی هم حل شود. در روش های پیمانكاری و تحت پیمان، مسائل  روشن است، ولی در شیوه مشاركتی نه تنها روشن نیست، بلكه قابل تعمیم هم نیست، چرا كه اینجا دیگر نگاه پیمانكاری وجود ندارد. بنابراین باید در سطح كارشناسی و فنی این دو چالش بررسی شود. ساختار فعلی باید به هم ریخته شود و سازمان های سرمایه گذاری پیشتاز این تغییر هستند. موضوع سرمایه‌گذاری حتما باید در ارزیابی عملكرد شهرداری های مناطق دیده شود. نقطه اتصال ما به دولت یا از طریق شورای عالی استان‌هاست كه در عمل از زمان تشكیل، بیشتر از یک لایحه به مجلس نداده است كه آن هم مسكوت مانده یا اینکه از طریق پیش نویس‌ها توسط ما تهیه و به‌صورت لایحه ارائه شود و در نهایت بعد از تصویب در مجلس ابلاغ شود.
 
 
     سرمایه گذار،  پیمانكار نیست
مریم گل احضار ثالث، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت: در بحث اساسنامه اگر دوباره شیوه نامه مصوب كنیم، می‌شود شیوه نامه در شیوه نامه. ضمن اینكه بر اساس قانو،ن شورا می تواند برای شهرداری ها آیین نامه تصویب كند كه اختیار قانونی بهتری به شهرداری می دهد. در رشت آیین نامه سرمایه‌گذاری تعریف كرده ایم و اختیارات خوبی هم به شهردار داده شده است. زمانی كه بسته های سرمایه گذاری آماده و فراخوان می‌دهیم،‌ بیشتر وقت‌ها كسی شركت نمی‌كند، چرا كه سرمایه گذار پیمانكار نیست، بلكه می خواهد ایده خود را اجرا كند. ما تعامل خوبی با دستگاه های نظارتی در رشت برقرار كرده ایم و قبل از انعقاد هر قرارداد مشارکتی، آن را برای سازمان بازرسی ارسال می كنیم تا ایراد قانونی و حقوقی نداشته باشد . سعی كرده‌ایم از پروژه های ساختمانی فاصله گرفته و به سمت پروژه‌های غیرساختمانی حركت كنیم. از جمله چالش های این حوزه عنوان كلی آن است كه پروژه های خارج از عنوان سرمایه گذاری را از بین می برد. امیدواریم اگر شیوه نامه مالی تدوین می شود، شیوه نامه سرمایه گذاری هم تدوین شود. متاسفانه در لایحه درآمدهای پایدار كه به مجلس ارسال شده است،‌به وزیر كشور این اختیار داده شده كه یک طرفه همه عوارض شهرداری‌ها را لغو كند. بنابراین باید به فكر تامین منابع از طریق مشاركت بود. از طرفی، منابع درآمدی كه سازمان‌های سرمایه‌گذاری تامین می‌كنند، همه این منابع به شهرداری می رود،  در حالی كه باید این درآمد در خود سازمان برای ارتقای روش های سرمایه‌گذاری استفاده شود.
 
 
     اساسنامه ابلاغی جوابگو نیست
امیر صفی خانی، رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز: استناد كردن به شیوه نامه راه حل اول و آخر سرمایه‌گذاری است. اساسنامه ابلاغی جوابگو نیست. در هیئت عالی سرمایه گذاری در اهواز پنج نفر از اعضای شورای شهر حضور دارند كه می تواند به تصویب طرح‌ها كمک كنند. الان هر شهری بر اساس یک شیوه نامه حركت می‌كند، بنابراین لازم است هر چه سریع‌تر اگر قرار است جلسات كارشناسی برگزار شود، به صورت مداوم و مدون تنوع پروژه‌هایی كه در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد، دنبال شود و می طلبد برای این سازمان كه نبض آینده شهرداری است،‌ وقت گذاشته و شیوه نامه بازنگری شود. از طرفی، حجم سرمایه گذاری در شیوه نامه دیده نشده كه باید مشخص شود. یكی از مشكلات هم این است كه مدیران سایر بخش های شهرداری یا نمی دانند یا اعتقادی به سرمایه‌گذاری ندارند. پیش بینی بسته های تشویقی و حمایتی هم باید در دستور كار باشد.
 
 
     فرایندهای سرمایه گذاری را تسهیل كنیم
مهران حاجیان رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری همدان: همدان به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معروف است. در این راستا، برنامه های مدونی برای جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری پیش بینی كرده‌ایم. همدان جایگاه اول در پیاده راه سازی را دارد و در چند ماه گذشته نیز دو فضای بزرگ از بهترین فضاهای شهری را برای سرمایه‌گذاری در حوزه های مختلف مهیا كرده است، به ویژه در حوزه گردشگری. از طرفی در حوزه سولارهای خورشیدی هم سعی می كند پیشگام باشد. تلاش ما بر این است كه فرآیندهای سرمایه‌گذاری را تسهیل كنیم و پیشگام این كار سازمان سرمایه‌گذاری است. پیشنهاد می كنم یک كانال ارتباطی مجازی برای مدیران عامل سازمان های سرمایه گذاری كلانشهرها ایجاد شود تا اگر پیشنهاد سرمایه گذاری داده می شود و شرایط اجرای آن برای شهری مهیا نیست، به دیگر شهرها پیشنهاد شود. از طرفی كار كارشناسی شیوه نامه سرمایه گذاری باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد و اگر اعتقادی به سرمایه گذاری است،  تقویت شود.
 
 
     شورا می تواند بسیار  کمک کند
محمدهادی محمدی مقدم، مدیر مشاركت های شهرداری مشهد: از سال 80 موضوع مشاركت در شهرداری مشهد به صورت جدی در دستور كار قرار گرفت. از سال 88 مدل مشاركت به این سمت حركت كرد كه مصوبه را در قالب لایحه در شورا تصویب كنیم و بعد از تایید در فرمانداری و استانداری و ابلاغ به شورا،‌ در شهرداری و سازمان پیگیری شود. تا امروز 50 پروژه مشاركتی بسته شده است كه 10 مورد آن به دلیل توان سنجی نادرست فسخ شد. از طرفی برای نظارت بر پروژه ها، ‌واحد كنترل پروژه ذیل معاونت اقتصادی شهرداری ایجاد شد. در شورای شهر دوره سوم، معاونت اقتصادی از مالی جدا و در یک فضای ویژه فعال شد. قرار دادهای ابتدایی ما حدود هشت صفحه بود،  اما به مرور و به دلیل اینكه به بلوغ رسیدیم، تعداد صفحات به 40 تا 50 صفحه رسیده است. با این حال، یكی از چالش‌های ما اخذ مصوبه از كمیسیون ماده 5 است. سال 93 برای بحث مشاركت نیاز به شیوه نامه داشتیم كه یک مشاور گرفتیم و در نهایت 9 دستورالعمل احصا شد. برای این 9 دستورالعمل از شورا مصوبه گرفته و تا امروز بر اساس آن عمل می كنیم. نقش شورا در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. مصوبات شورا به خوبی می تواند در مسیر سرمایه گذاری و مشاركت كمک كننده باشد.
 
 
     تغییرات مدیریتی مشکل زا شده است
محمود ایران منش، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری كرمان: یكی از مشكلات اساسی در این حوزه تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف است. این عدم ثبات مدیریتی مشكل زا شده است. هم برای سرمایه گذار هم برای شهرداری و هم سازمان. امیدواریم دبیرخانه مجمع تمهیدی برای ثبات مدیریتی مدیران بیندیشد. یكی از چالش ها این است كه هر چند به ما عنوان سازمان سرمایه‌گذاری داده اند، در حقیقت سازمان نیستیم، چرا كه ذیل ماده 54 تعریف شده نه ماده 84. از طرفی اینكه هر شهری بخواهد به شیوه ای متفاوت عمل كند، هم چندان مناسب نیست. به نظرم باید بر اساس همان شیوه نامه سازمان شهرداری ها حركت كنیم. پیشنهاد می كنم به غیر  از كلانشهرها، سایر مراكز استان ها هم برای تبادل نظر و انتقال تجربه با ما  در ارتباط باشند.
 
 
     نا هماهنگی دستگاه ها، روند را طولانی کرده است
دوست محمدبیگی، معاون سرمایه گذاری شهرداری زاهدان: شهردای زاهدان از شهرداری های جوان در بحث سرمایه‌گذاری است. هنوز هم سازمان آن تاسیس نشده است وبا شیوه نامه قبلی درباره سرمایه گذاری عمل می‌كنیم و مشكلی هم نداشته ایم. در كنار اجرای چند پروژه سرمایه گذاری،‌طرح مطالعاتی چندین پروژه نیز در دست تهیه است. با این حال، یكی از مهم‌ترین مشكلات پیش رو عدم هماهنگی دستگاه های اجرایی مثل محیط زیست، میراث فرهنگی و...  برای صدور مجوز است كه باعث طولانی شدن زمان تصویب طرح ها و انعقاد قراردادها می‌شود. در خود شورا نیز بعضا تا شش ماه طول می‌كشد تا طرحی تصویب شود. به دنبال این هستیم كه روند سرمایه‌گذاری برای سرمایه گذاران تسهیل شود.
 
 
     شهرداری شریک واقعی سرمایه گذار است
علیرضا شاهرخیان، رئیس سازمان سرمایه گذاری شهردار شیراز: در كنار مشكلات سرمایه گذاری باید به فرصت های زیاد سرمایه‌گذاری در شهرداری ها هم اشاره كرد.شهرداری ها از نهادهایی هستند كه به معنای واقعی كلمه شریک سرمایه گذار است و مانند سایر نهادها تنها در فاز واگذاری زمین نیست، بلكه از صفر تا صد پروژه با سرمایه گذار همراه است و شریک واقعی اوست. با توجه به گسترده بودن حیطه كاری شهرداری ها،‌فرصت های سرمایه گذاری هم زیاد است. در بحث مشكلات یک دسته مشكلات كلان است كه شهرداری در آن تاثیرگذار نیست مثل نرخ تورم. از طرفی با توجه به اینكه شهرداری نهادی خدماتی است، باید در نقاط كم برخوردار هم طرح هایی  اجرا كند كه نرخ بازگشت پروژه بالا نیست و ممكن است جذابیتی برای سرمایه گذار نداشته باشد و خود شهردار موظف است اجرا كند. برخی مشكلات هم به حوزه كسب و كارو شرایط آن شهر برمی‌گردد. سعی می كنیم موانع را با كمک شورای شهر برطرف كنیم و در سطح محلی تاثیرگذار باشیم.
 
 
     رکود  بر سرمایه گذاری تاثیر گذاشته است
سید فرامرز مهاجرانی ،  سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اراک: شهرداری اراک در بحث سرمایه‌گذاری در گذشته به صورت اداره بود و از ابتدای سال جاری در قالب سازمان تخصصی سرمایه‌گذاری فعال شده است. در گذشته پروژه های خوبی اعم از پروژه های تجرای، ‌اداری، مبلمان شهری و ... اجرا شده است. تجهیز هتل های اراک با مشاركت بخش خصوصی بوده است. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین و اولین پروژه شاخص كشور با نام شهرک خودرو در اراک اجرا شد. در قالب سازمان سرمایه‌گذاری در مجموع 28 پروژه تعریف شده است كه هشت پروژه آن مگاپروژه است و 20 پروژه خرد هم تعریف كرده ایم.  در شرایط فعلی كه شاهد نوساناتی در اقتصاد هستیم، در سرمایه‌گذاری هم تاثیر گذاشته و ریسک آن را بالا برده است، درنتیجه، كمی با ركود مواجه‌ شده‌ایم. امیدواریم با ثبات اقتصادی این مشكل برطرف شود و شاهد حضور سرمایه گذاران و استقبال آنها از  پروژه های شهری باشیم.
 
 
     اختیارات ما با مسئولیت ما تناسب ندارد
حسین اشرفی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری ارومیه: مشاركت با ارگان های دولتی و شبه دولتی بسیار سخت است . ریسک آن بالاست. از طرفی دوام فعالیت ما نیز زیرسوال است. یعنی شورا چهار سال و شهردار حداكثر چهار سال حضور دارند. دولت و  وزرا و ... هم تغییر می كنند. سازمان های مختلف تصمیم‌گیرنده وجود دارد. موازی‌كاری هم زیاد است.  همه اینها باعث می‌شود سرمایه‌گذار همان اول، شهرداری را در قالب یک مورد خوب سرمایه‌گذاری انتخاب نكند. لازم است روابط خودمان را با سرمایه گذاران استاندارد كنیم كه این موضوع هم در حوزه اختیارات شهرداری نیست و وزارت كشور و سازمان شهرداری‌ها قبل از ما تصمیم می گیرند و آیین نامه‌ها و شیوه نامه ها را تعیین می كنند و شهرداری‌ها محدود می‌شوند. اختیارات ما با مسئولیت ما تناسب ندارد.
 
 
     باید به تنوع بخشی مدل های مشارکتی توجه کرد
وحید شامبیاتی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری كرمانشاه: در راستای  تامین منابع مالی شهرداری برنامه ریزی ما بر دو پایه استوار است. یكی توسعه درآمدهای پایدار  و دیگری كاهش هزینه های نگه داشت شهر. در زمینه توسعه درآمدهای پایدار قصد داریم در املاكی كه شهرداری دارد، با بارگذاری‌های جدید ارزش افزوده ایجاد كنیم كه درآمدی پایدار است. بحث جدی‌تر كاهش هزینه های نگه داشت شهر است. در این راستا، خدماتی كه به شهروندان ارائه می كنیم باید در قالب قراردادهای مدیریت بهره برداری و نگه داری برون سپاری شود. از دیگر برنامه های ما تنوع بخشی در مدل های مشاركتی است. به این معنی كه تنها به دنبال قراردادهای مشاركت مدنی نیستیم.
 
 
     تنها به روش های قدیمی اکتفا نکنیم
سید روح الله علیزاده طباطبایی مدیر امور حقوقی شهرداری قم: زمانی می توانیم سراغ سرمایه گذاران خارجی برویم كه توانایی خود را در جذب سرمایه گذار داخلی ثابت كرده باشیم. در این راستا شیوه نامه سرمایه‌گذاری كلانشهرها را كه تصویب شده بود، تكمیل كردیم. بخشی از آن را كه مربوط به كارگزاری است، تقویت كردیم و به افرادی كه سرمایه‌گذار معرفی كنند، امتیاز می دهیم. این موضوع باعث شده سرمایه گذاران بزرگی را جذب كنیم. اینها همه ناشی از این است كه تنها به روش های قدیمی جذب سرمایه گذار اكتفا نكردیم. در بحث مشكلات عمده مشكل شهرداری های تمام كشور نداشتن تملک در حوزه زمین است. شهرداری ها زمین هایی كه در تملک خودشان باشد، یا ندارند یا بسیار كم است و برای اجرای پروژه های شهری با مشكلات عدیده ای روبه‌رو می شوند. برخی از مشكلات هم به وضعیت اقتصادی كشور برمی‌گردد كه به طور قطع، تاثیر مستقیمی بر سرمایه گذاری دارد. زمانی كه رونق اقتصادی بیشتر باشد اقبال سرمایه گذاران هم بیشتر می شود.
 
در این نشست، موضوعاتی ازجمله فرآیند مشارکت و سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها،‌ لایحه درآمدهای پایدار،‌ارائه مدل تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی و ... طرح شد  و اعضای حاضر در نشست به تبادل نظر  پرداختند. آنچه در ادامه می‌آید دیدگاه‌های مطرح شده در این نشست است.  این برنامه امروز  با محوریت بررسی شیوه‌های نوین تامین مالی برای شهرداری‌ها و صدور بیانیه پایان می‌یابد.
 
       شهرداری ها در مضیقه مالی هستند
فتح‌الله معین، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان: امروزه قوانین و اختیارات شهرداری بسیار محدود شده است. این امر مسئولان مدیریت شهری را برای تامین منابع مالی مورد  نیاز اداره شهر به تفکر  واداشته است. الان شهرداری‌ها از نظر مالی در مضیقه هستند. این موضوع منجر شده تا شهرداری‌ها بخشی از اختیارات خود را از دست بدهند، همچنین برخی دستورالعمل‌های موجود برای شهرداری دست و پا گیر است. در قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده در مصوبات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد و هزینه حاصل از این مالیات به خزانه کشور وارد شده و خروج از آن منوط به بودجه سالانه و تخصیص دولت است. بودجه اختصاصی دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها متناسب با اعتبارات عمرانی دولت است و هر چه این اعتبارات کم یا زیاد شود، این اعتبار نیز نوسان پیدا می‌کند. کار شهرداری‌ها و ارائه خدمات این سازمان به مردم تعطیلی ندارد. باید به دنبال راهکارهای برون رفت از وضعیت مضیقه مالی شهرداری‌ها باشیم و انجام این امر مهم برگردن مدیریت شهری شامل مجموعه شهرداری و شورای شهر است. مسئولان و مردم توقع رفع نیازها را از شهرداری دارند و شهرداری نمی تواند با اعتبارات فعلی پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد؛ بنابراین باید سرمایه‌گذاری های بخش خصوصی را در قالب مشارکت به سمت شهرداری و عمران شهر سوق دهیم.
 
 
       بروکراسی‌ اداری معادلات را به هم ریخته است
کمال مرادی، مدیــــر دبیرخانه مجمع شهـــــرداران کلانشهرهای ایران: باید نگاه به سرمایه‌گذار از حالت پیمانکاری تغییر پیدا کند و اصلاح شود. سهم مردم و بخش‌خصوصی در پروژه‌ها باید افزایش پیدا کند. برای مدیریت و شکوفایی شهرها بهترین راهکار فعال‌سازی حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران است. تا مردم در انجام فعالیت‌ها مشارکت نداشته باشند، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. کشورهای پیشرفته نیز با حضور مردم توانستند موفقیت های زیادی را کسب کنند. نبود شفافیت و نداشتن اعتماد سرمایه‌گذار چالش مهم حال حاضر است. امیدواریم به سمتی پیش رویم که ورود بخش‌خصوصی را به انجام پروژه‌های مشارکتی تسهیل کنیم، اکنون ما مردم و نخبگان شهری را اذیت می‌کنیم، بروکراسی‌های سخت اداری معادلات را به هم ریخته است که باید برای رفع آنها چاره اندیشی شود. نبود قانون مشخص در بخش سرمایه‌گذاری خلأ  مهمی است که اگر  در کمیسیون سرمایه‌گذاری کلانشهرها به قانونی شفاف برای سرمایه‌گذاری دست بیابیم، می‌توانیم از آن در قالب نقشه راه استفاده کنیم.
 
 
      شیوه نامه باید فصل مشترک باشد
حسین آبتن، مسئول کمیته سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ کلانشهرها: ابلاغ اساس‌نامه سازمان شهرداری‌ها به مشکلات مدیران سرمایه‌گذاری اضافه می‌کند.بعد از ایجاد سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی قاعدتا شیوه‌نامه نباید کنار گذاشته شود، بلکه باید فصل مشترکی باشد  برای جلوگیری از پراکنده کاری. وزارت کشور از طریق سازمان شهرداری‌ها اساس‌نامه‌ای را با عنوان اساس‌نامه سازمان‌ها  ابلاغ کرده است.البته ابلاغ این اساس‌نامه نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه برای مدیران سرمایه‌گذاری نیز مشکل ایجاد می‌کند.  سازمان سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های مردمی استقلال لازم را ندارد و زیر نظر معاونت‌های مالی اقتصادی شهرداری‌ها قرار دارد، بنابراین باید این موضوع از طریق شورای برنامه‌ریزی استان‌ها دنبال شود.
 
     در عمل از سرمایه گذاری استقبال نشده است
رضا جمالی، مدیر سرمایه گذاری شهرداری تبریز: در ساختار شهرداری موضوع سرمایه گذاری و مشاركت مردمی فرع است، آنچه مهم است حتی در شرایط فعلی اقتصادی،‌متاسفانه در عمل، استقبال خاصی در مجموعه شهرداری از موضوع سرمایه گذاری دیده نمی شود. در واقع ما شاهد یک تناقض هستیم. از یک طرف بر اهمیت توجه به سرمایه گذاری تاكید می كنیم، اما در عمل مدیران منطقه‌ها و شركت های زیرمجموعه شهرداری به این مهم اهمیت نمی دهند.  برای مثال، حتی زمین‌هایی را كه می‌شود روی آنها سرمایه‌گذاری كرد، در اختیار سازمان سرمایه‌گذاری قرار نمی دهند. این كمیسیون می تواند برنامه  ای تعریف كند تا اهمیت سرمایه گذاری در عمل محقق شود.
 
 
     در کنار فرصت‌ها مشوق‌ها نیز در نظر گرفته شود
علی نیازی، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری های شهرداری تهران: عمرکوتاه مدیریت شهری یک آسیب جدی برای سرمایه گذاری است.  شناخت پتانسیل‌های شهرها در جلب مشارکت‌های مردمی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی بسیار تاثیرگذار است. باید به روش‌های سرمایه‌گذاری تنوع بخشید که در این راستا، باید دارایی‌های شهرداری‌ها را شناسایی کرد.  در تعریف فرصت‌ها باید مشوق‌ها را نیز در نظر گرفت. برای اینکه سرمایه‌گذار در شرایط فعلی حاضر به سرمایه‌گذاری شود، نیازمند مشوق است.چنانچه سرمایه‌گذار ریسک سرمایه‌گذاری را پذیرفت، قاعدتا باید سود بیشتری را دریافت کند. باید توجه کرد سرمایه گذاری با روش‌های جدید زود بازده نیست و فرآیند مذاکرات آن نیز زمان‌بر است.
 
 
       به فقر قوانین حقوقی و قراردادی توجه شود
شهرام رئیسی، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان: جوان بودن سازمان سرمایه‌گذاری چالش هایی در پیش رو دارد که امیدواریم این نشست بخشی از چالش‌ها را مرتفع سازد. رویکرد سازمان سرمایه‌گذاری باید در ارتباط مستقیم با بخش خصوصی باشد و همین موضوع حساسیت‌ها را دو چندان کرده است. امروزه شرایط درآمدی شهرداری‌ها تفاوت زیادی با گذشته پیدا کرده است. تنوع بخشی و درآمد پایدار شهرداری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از راهکارها استفاده از پتانسیل‌های بالقوه بخش خصوصی است. بر اساس آخرین اطلاعات، در ۱۰ سال گذشته ۱۶۱ قرارداد مشارکت ساختمانی و تنها ۱۹ قرارداد مشارکتی غیرساختمانی در شهر اصفهان منعقد شده است، از این رو، باید این نسبت ۱۰برابری جابه جا شود و به سمت مشارکت‌های غیرساختمانی پیشروی کنیم. مشارکت غیرساختمانی نیازمند تهیه و تدوین آیین نامه‌ها و نظام نامه‌هاست که انتظار می‌رود در این نشست به این مسائل ورود پیدا کنیم. بر اساس آخرین اطلاعات، طی شش ماه نخست سال جاری ۱۱ قرارداد مشارکتی در شهرداری اصفهان امضا شده است.  برنامه‌ریزی ما برای سال آینده مبتنی بر عملیات راهبردی این است که آورده شرکای سرمایه گذاری و شهرداری را از 3 درصد فعلی به ۱۰درصد افزایش دهیم. درباره چالش‌های سرمایه گذاری، یکی از این چالش‌ها نبود لایحه مشارکت عمومی- خصوصی است؛ این لایحه نیاز تمام کلانشهرهاست، بنابراین باید به صورت جدی دنبال شود، اما متاسفانه هنوز در دولت این لایحه تصویب نشده است. باید جایگاه واحدی برای مدیریت های سرمایه‌گذاری ایجاد شود. فقر قوانین حقوقی و قراردادی در ساختارهای مبتنی بر مشارکت باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که تناقض در ساختارهای مربوط به شیوه‌نامه‌های ابلاغی کشور سردرگمی زیادی به وجود آورده است. عدم کفایت آیین‌نامه‌های مالی شهرداری‌ها در دستورالعمل‌های ابلاغی کشور در حوزه قراردادهای مشارکتی مشکل دیگری است که باید در این جلسه مورد توجه قرار گیرد و در بیانیه پایانی نیز مطرح شود.
 
 
     مجوز واحدی برای سرمایه گذاری صادر شود
مهدی مزروعی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان: باید در تدوین شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها توجه کافی صورت گیرد. اصل انعقاد قراردادهای مشارکتی به نوعی به معنای ایجاد اختلاف نیز هست و این اختلافات به مرور زمان، زنجیرهایی بر پای سازمان سرمایه گذاری می‌بندد و به همین دلیل طرح‌هایی که باید دوساله انجام شود، پس از هشت سال همچنان بی سرانجام باقی مانده است و سود آوری آن زیرسوال می رود. همچنین برای جذب سرمایه‌گذار برای انجام فعالیت‌های عمرانی موانع قانونی وجود دارد که باید از هیئت دولت مجوزهایی را در این راستا دریافت کنیم. باید مجوز واحدی برای سرمایه گذاری صادر شود تا بتوانیم با استفاده از آن در بخش مکانیزم‌های داوری استفاده کنیم. اگر این امکان محقق نشد، پیشنهاد می‌شود همزمان با انعقاد قرارداد هیئت مقیمی وجود داشته باشدتا مشکلات احتمالی را در قالب مذاکرات مستقیم حل کند.
 
 
 
 
     ساختار فعلی باید به هم ریخته شود
بهروز آقا محمدی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری كرج: بحث سرمایه گذاری در سطوح بالای مدیریتی حل شده است. كار باید در سطح كارشناسی هم حل شود. در روش های پیمانكاری و تحت پیمان، مسائل  روشن است، ولی در شیوه مشاركتی نه تنها روشن نیست، بلكه قابل تعمیم هم نیست، چرا كه اینجا دیگر نگاه پیمانكاری وجود ندارد. بنابراین باید در سطح كارشناسی و فنی این دو چالش بررسی شود. ساختار فعلی باید به هم ریخته شود و سازمان های سرمایه گذاری پیشتاز این تغییر هستند. موضوع سرمایه‌گذاری حتما باید در ارزیابی عملكرد شهرداری های مناطق دیده شود. نقطه اتصال ما به دولت یا از طریق شورای عالی استان‌هاست كه در عمل از زمان تشكیل، بیشتر از یک لایحه به مجلس نداده است كه آن هم مسكوت مانده یا اینکه از طریق پیش نویس‌ها توسط ما تهیه و به‌صورت لایحه ارائه شود و در نهایت بعد از تصویب در مجلس ابلاغ شود.
 
 
     سرمایه گذار،  پیمانكار نیست
مریم گل احضار ثالث، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت: در بحث اساسنامه اگر دوباره شیوه نامه مصوب كنیم، می‌شود شیوه نامه در شیوه نامه. ضمن اینكه بر اساس قانو،ن شورا می تواند برای شهرداری ها آیین نامه تصویب كند كه اختیار قانونی بهتری به شهرداری می دهد. در رشت آیین نامه سرمایه‌گذاری تعریف كرده ایم و اختیارات خوبی هم به شهردار داده شده است. زمانی كه بسته های سرمایه گذاری آماده و فراخوان می‌دهیم،‌ بیشتر وقت‌ها كسی شركت نمی‌كند، چرا كه سرمایه گذار پیمانكار نیست، بلكه می خواهد ایده خود را اجرا كند. ما تعامل خوبی با دستگاه های نظارتی در رشت برقرار كرده ایم و قبل از انعقاد هر قرارداد مشارکتی، آن را برای سازمان بازرسی ارسال می كنیم تا ایراد قانونی و حقوقی نداشته باشد . سعی كرده‌ایم از پروژه های ساختمانی فاصله گرفته و به سمت پروژه‌های غیرساختمانی حركت كنیم. از جمله چالش های این حوزه عنوان كلی آن است كه پروژه های خارج از عنوان سرمایه گذاری را از بین می برد. امیدواریم اگر شیوه نامه مالی تدوین می شود، شیوه نامه سرمایه گذاری هم تدوین شود. متاسفانه در لایحه درآمدهای پایدار كه به مجلس ارسال شده است،‌به وزیر كشور این اختیار داده شده كه یک طرفه همه عوارض شهرداری‌ها را لغو كند. بنابراین باید به فكر تامین منابع از طریق مشاركت بود. از طرفی، منابع درآمدی كه سازمان‌های سرمایه‌گذاری تامین می‌كنند، همه این منابع به شهرداری می رود،  در حالی كه باید این درآمد در خود سازمان برای ارتقای روش های سرمایه‌گذاری استفاده شود.
 
 
     اساسنامه ابلاغی جوابگو نیست
امیر صفی خانی، رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز: استناد كردن به شیوه نامه راه حل اول و آخر سرمایه‌گذاری است. اساسنامه ابلاغی جوابگو نیست. در هیئت عالی سرمایه گذاری در اهواز پنج نفر از اعضای شورای شهر حضور دارند كه می تواند به تصویب طرح‌ها كمک كنند. الان هر شهری بر اساس یک شیوه نامه حركت می‌كند، بنابراین لازم است هر چه سریع‌تر اگر قرار است جلسات كارشناسی برگزار شود، به صورت مداوم و مدون تنوع پروژه‌هایی كه در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد، دنبال شود و می طلبد برای این سازمان كه نبض آینده شهرداری است،‌ وقت گذاشته و شیوه نامه بازنگری شود. از طرفی، حجم سرمایه گذاری در شیوه نامه دیده نشده كه باید مشخص شود. یكی از مشكلات هم این است كه مدیران سایر بخش های شهرداری یا نمی دانند یا اعتقادی به سرمایه‌گذاری ندارند. پیش بینی بسته های تشویقی و حمایتی هم باید در دستور كار باشد.
 
 
     فرایندهای سرمایه گذاری را تسهیل كنیم
مهران حاجیان رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری همدان: همدان به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معروف است. در این راستا، برنامه های مدونی برای جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری پیش بینی كرده‌ایم. همدان جایگاه اول در پیاده راه سازی را دارد و در چند ماه گذشته نیز دو فضای بزرگ از بهترین فضاهای شهری را برای سرمایه‌گذاری در حوزه های مختلف مهیا كرده است، به ویژه در حوزه گردشگری. از طرفی در حوزه سولارهای خورشیدی هم سعی می كند پیشگام باشد. تلاش ما بر این است كه فرآیندهای سرمایه‌گذاری را تسهیل كنیم و پیشگام این كار سازمان سرمایه‌گذاری است. پیشنهاد می كنم یک كانال ارتباطی مجازی برای مدیران عامل سازمان های سرمایه گذاری كلانشهرها ایجاد شود تا اگر پیشنهاد سرمایه گذاری داده می شود و شرایط اجرای آن برای شهری مهیا نیست، به دیگر شهرها پیشنهاد شود. از طرفی كار كارشناسی شیوه نامه سرمایه گذاری باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد و اگر اعتقادی به سرمایه گذاری است،  تقویت شود.
 
 
     شورا می تواند بسیار  کمک کند
محمدهادی محمدی مقدم، مدیر مشاركت های شهرداری مشهد: از سال 80 موضوع مشاركت در شهرداری مشهد به صورت جدی در دستور كار قرار گرفت. از سال 88 مدل مشاركت به این سمت حركت كرد كه مصوبه را در قالب لایحه در شورا تصویب كنیم و بعد از تایید در فرمانداری و استانداری و ابلاغ به شورا،‌ در شهرداری و سازمان پیگیری شود. تا امروز 50 پروژه مشاركتی بسته شده است كه 10 مورد آن به دلیل توان سنجی نادرست فسخ شد. از طرفی برای نظارت بر پروژه ها، ‌واحد كنترل پروژه ذیل معاونت اقتصادی شهرداری ایجاد شد. در شورای شهر دوره سوم، معاونت اقتصادی از مالی جدا و در یک فضای ویژه فعال شد. قرار دادهای ابتدایی ما حدود هشت صفحه بود،  اما به مرور و به دلیل اینكه به بلوغ رسیدیم، تعداد صفحات به 40 تا 50 صفحه رسیده است. با این حال، یكی از چالش‌های ما اخذ مصوبه از كمیسیون ماده 5 است. سال 93 برای بحث مشاركت نیاز به شیوه نامه داشتیم كه یک مشاور گرفتیم و در نهایت 9 دستورالعمل احصا شد. برای این 9 دستورالعمل از شورا مصوبه گرفته و تا امروز بر اساس آن عمل می كنیم. نقش شورا در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. مصوبات شورا به خوبی می تواند در مسیر سرمایه گذاری و مشاركت كمک كننده باشد.
 
 
     تغییرات مدیریتی مشکل زا شده است
محمود ایران منش، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری كرمان: یكی از مشكلات اساسی در این حوزه تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف است. این عدم ثبات مدیریتی مشكل زا شده است. هم برای سرمایه گذار هم برای شهرداری و هم سازمان. امیدواریم دبیرخانه مجمع تمهیدی برای ثبات مدیریتی مدیران بیندیشد. یكی از چالش ها این است كه هر چند به ما عنوان سازمان سرمایه‌گذاری داده اند، در حقیقت سازمان نیستیم، چرا كه ذیل ماده 54 تعریف شده نه ماده 84. از طرفی اینكه هر شهری بخواهد به شیوه ای متفاوت عمل كند، هم چندان مناسب نیست. به نظرم باید بر اساس همان شیوه نامه سازمان شهرداری ها حركت كنیم. پیشنهاد می كنم به غیر  از كلانشهرها، سایر مراكز استان ها هم برای تبادل نظر و انتقال تجربه با ما  در ارتباط باشند.
 
 
     نا هماهنگی دستگاه ها، روند را طولانی کرده است
دوست محمدبیگی، معاون سرمایه گذاری شهرداری زاهدان: شهردای زاهدان از شهرداری های جوان در بحث سرمایه‌گذاری است. هنوز هم سازمان آن تاسیس نشده است وبا شیوه نامه قبلی درباره سرمایه گذاری عمل می‌كنیم و مشكلی هم نداشته ایم. در كنار اجرای چند پروژه سرمایه گذاری،‌طرح مطالعاتی چندین پروژه نیز در دست تهیه است. با این حال، یكی از مهم‌ترین مشكلات پیش رو عدم هماهنگی دستگاه های اجرایی مثل محیط زیست، میراث فرهنگی و...  برای صدور مجوز است كه باعث طولانی شدن زمان تصویب طرح ها و انعقاد قراردادها می‌شود. در خود شورا نیز بعضا تا شش ماه طول می‌كشد تا طرحی تصویب شود. به دنبال این هستیم كه روند سرمایه‌گذاری برای سرمایه گذاران تسهیل شود.
 
 
     شهرداری شریک واقعی سرمایه گذار است
علیرضا شاهرخیان، رئیس سازمان سرمایه گذاری شهردار شیراز: در كنار مشكلات سرمایه گذاری باید به فرصت های زیاد سرمایه‌گذاری در شهرداری ها هم اشاره كرد.شهرداری ها از نهادهایی هستند كه به معنای واقعی كلمه شریک سرمایه گذار است و مانند سایر نهادها تنها در فاز واگذاری زمین نیست، بلكه از صفر تا صد پروژه با سرمایه گذار همراه است و شریک واقعی اوست. با توجه به گسترده بودن حیطه كاری شهرداری ها،‌فرصت های سرمایه گذاری هم زیاد است. در بحث مشكلات یک دسته مشكلات كلان است كه شهرداری در آن تاثیرگذار نیست مثل نرخ تورم. از طرفی با توجه به اینكه شهرداری نهادی خدماتی است، باید در نقاط كم برخوردار هم طرح هایی  اجرا كند كه نرخ بازگشت پروژه بالا نیست و ممكن است جذابیتی برای سرمایه گذار نداشته باشد و خود شهردار موظف است اجرا كند. برخی مشكلات هم به حوزه كسب و كارو شرایط آن شهر برمی‌گردد. سعی می كنیم موانع را با كمک شورای شهر برطرف كنیم و در سطح محلی تاثیرگذار باشیم.
 
 
     رکود  بر سرمایه گذاری تاثیر گذاشته است
سید فرامرز مهاجرانی ،  سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اراک: شهرداری اراک در بحث سرمایه‌گذاری در گذشته به صورت اداره بود و از ابتدای سال جاری در قالب سازمان تخصصی سرمایه‌گذاری فعال شده است. در گذشته پروژه های خوبی اعم از پروژه های تجرای، ‌اداری، مبلمان شهری و ... اجرا شده است. تجهیز هتل های اراک با مشاركت بخش خصوصی بوده است. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین و اولین پروژه شاخص كشور با نام شهرک خودرو در اراک اجرا شد. در قالب سازمان سرمایه‌گذاری در مجموع 28 پروژه تعریف شده است كه هشت پروژه آن مگاپروژه است و 20 پروژه خرد هم تعریف كرده ایم.  در شرایط فعلی كه شاهد نوساناتی در اقتصاد هستیم، در سرمایه‌گذاری هم تاثیر گذاشته و ریسک آن را بالا برده است، درنتیجه، كمی با ركود مواجه‌ شده‌ایم. امیدواریم با ثبات اقتصادی این مشكل برطرف شود و شاهد حضور سرمایه گذاران و استقبال آنها از  پروژه های شهری باشیم.
 
 
     اختیارات ما با مسئولیت ما تناسب ندارد
حسین اشرفی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری ارومیه: مشاركت با ارگان های دولتی و شبه دولتی بسیار سخت است . ریسک آن بالاست. از طرفی دوام فعالیت ما نیز زیرسوال است. یعنی شورا چهار سال و شهردار حداكثر چهار سال حضور دارند. دولت و  وزرا و ... هم تغییر می كنند. سازمان های مختلف تصمیم‌گیرنده وجود دارد. موازی‌كاری هم زیاد است.  همه اینها باعث می‌شود سرمایه‌گذار همان اول، شهرداری را در قالب یک مورد خوب سرمایه‌گذاری انتخاب نكند. لازم است روابط خودمان را با سرمایه گذاران استاندارد كنیم كه این موضوع هم در حوزه اختیارات شهرداری نیست و وزارت كشور و سازمان شهرداری‌ها قبل از ما تصمیم می گیرند و آیین نامه‌ها و شیوه نامه ها را تعیین می كنند و شهرداری‌ها محدود می‌شوند. اختیارات ما با مسئولیت ما تناسب ندارد.
 
 
     باید به تنوع بخشی مدل های مشارکتی توجه کرد
وحید شامبیاتی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری كرمانشاه: در راستای  تامین منابع مالی شهرداری برنامه ریزی ما بر دو پایه استوار است. یكی توسعه درآمدهای پایدار  و دیگری كاهش هزینه های نگه داشت شهر. در زمینه توسعه درآمدهای پایدار قصد داریم در املاكی كه شهرداری دارد، با بارگذاری‌های جدید ارزش افزوده ایجاد كنیم كه درآمدی پایدار است. بحث جدی‌تر كاهش هزینه های نگه داشت شهر است. در این راستا، خدماتی كه به شهروندان ارائه می كنیم باید در قالب قراردادهای مدیریت بهره برداری و نگه داری برون سپاری شود. از دیگر برنامه های ما تنوع بخشی در مدل های مشاركتی است. به این معنی كه تنها به دنبال قراردادهای مشاركت مدنی نیستیم.
 
 
     تنها به روش های قدیمی اکتفا نکنیم
سید روح الله علیزاده طباطبایی مدیر امور حقوقی شهرداری قم: زمانی می توانیم سراغ سرمایه گذاران خارجی برویم كه توانایی خود را در جذب سرمایه گذار داخلی ثابت كرده باشیم. در این راستا شیوه نامه سرمایه‌گذاری كلانشهرها را كه تصویب شده بود، تكمیل كردیم. بخشی از آن را كه مربوط به كارگزاری است، تقویت كردیم و به افرادی كه سرمایه‌گذار معرفی كنند، امتیاز می دهیم. این موضوع باعث شده سرمایه گذاران بزرگی را جذب كنیم. اینها همه ناشی از این است كه تنها به روش های قدیمی جذب سرمایه گذار اكتفا نكردیم. در بحث مشكلات عمده مشكل شهرداری های تمام كشور نداشتن تملک در حوزه زمین است. شهرداری ها زمین هایی كه در تملک خودشان باشد، یا ندارند یا بسیار كم است و برای اجرای پروژه های شهری با مشكلات عدیده ای روبه‌رو می شوند. برخی از مشكلات هم به وضعیت اقتصادی كشور برمی‌گردد كه به طور قطع، تاثیر مستقیمی بر سرمایه گذاری دارد. زمانی كه رونق اقتصادی بیشتر باشد اقبال سرمایه گذاران هم بیشتر می شود.
 
 


مدیر وب سایت
نوشته شده در   پنجشنبه 12 مهر 1397  ساعت  09:39   توسط   مدیر وب سایت    تعداد بازدید  69
ویرایش شده در پنجشنبه 12 مهر 1397 ساعت 10:06 توسط مدیر وب سایت
PDF چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
 
 
 
 اسلایدر